05 January 2014

Eleganta Ariciului


Eleganta Ariciului

Cel mai mult imi place sa citesc in tren,acolo e locul perfect sa diger perfect randurile cartii din fata mea; daca din intamplare nu inteleg exact ce am citit sau trebuie sa ii dau mai mult gand si intelegere, ma arunc cu ochii pe geam si in toata nebunia aia de culori care se incurca intre ele in alergatura trenului, gasesc sensuri noi, intelesul cautat si revin pe carte...nu aud nici chiar nebunia din jur, povestile pasagerilor...remarc doar cand altcineva citeste ceva si ma uit sa vad ce e si subtil, ce reactie are cand citeste in ea...

Cel mai greu imi e sa imi aleg cartea pentru tren, pentru ca o carte aleasa prost prelungeste -pe testate- calatoria cu inca pe atata plictiseala...dar o carte buna, o scurteaza de 2 ori...

Aflata inaintea unui drum de 9 ore cu trenul, m-am gasit in situatia de a alege o carte de drum dintr-o librarie...ce poate sa fie mai greu? Fara nicio recomandare, fara nicio referinta, fara un ghid...am intrebat vanzatoarea dar nu m-a putut ajuta cu nimic, pentru ca ea nu citeste ce vinde..logic...

Mi-a luat o ora cred sa aleg o carte..ca dupa ce sa o alegi cand nu mai au prefata , nu mai au nimic scris pe spate decat nenumarate cuvinte de lauda...?? Dupa coperta nu ma bazez pentru ca as rata cele mai bune carti si as alege din cele mai nereusite...din cititul in diagonala niciodata nu m-am descurcat sa inteleg ideea...si atunci ce ramane?                     Flerul...ceva iti spune "Ia-o pe asta"...

Asa m-am trezit cumparand Eleganta Ariciului...au trecut cele 9 ore ca si cand n-ar fi fost...mai tarziu am vazut si filmul la TV si mi-am confirmat ca am facut o alegere mai mult decat reusita si mi-am adresat doua palme...in aplauze:))

Redau mai jos un fragment cu care ma identific profund si stiu ca mai sunt si alte Ane si nu numai care imi  vor da dreptate:) Pentru toate Anele care tin la acuratete si datorie

" <<Doamnă  Michel,
Aţi putea, să luaţi în primire pachetele
de la curăţătorie în după-masa aceasta?(...)Sabine Pallieres

  Nu mă aşteptam la asemenea perfidie în atac. De emoţie, mă prăbuşesc pe scaunul cel mai apropiat. Mă întreb, de altfel, dacă nu sunt puţin sărită de pe fix. Aveţi şi voi aceeaşi impresie, când vi se îintâmplă una ca asta?
Uite:
Pisica doarme.
Citirea acestei scurte propoziţii anodine n-a trezit în voi nici un sentiment de durere, nici o fulgerare de suferinţă? Pe bună dreptate.
Acum:
Pisica,doarme. (...)
  Pe de-o parte, avem această extraordinară folosire a virgulei care, permiţându-şi cam multe cu limba fiindcă de obicei ea nu se pune înaintea unei conjuncţii coordonatoare, îi pune în valoare forma:
Mi s-au adus destule reproşuri şi pentru război, şi pentru pace...
  Iar de cealaltă, avem îmbăloşelile pe carton glasat ale sabinei Pallieres, injunghiind fraza cu o virgula devenita pumnal.
  Dacă Sabine Pallieres ar fi fost o portugheză de treabă, născută sub un smochin din Faro, o portăreasă proaspăt emigrată din Puteaux sau o retardată mintal tolerată de familia ei milostivă, aş fi putut ierta cu dragă inimă această nonşalanţă vinovată. Dar Sabine Pallieres este o bogătaşă...soţia unui mare grangur din industria de armament...mama unui cretin în hanorac verde-închis ...este fiica unei scorpii în mantou de blană, care face parte din comitetul de lectură al unei edituri foarte mari...
  Pentru toate aceste motive, Sabine P. este de neiertat. Favorurile sorţii au un preţ. (...)
Limba , această bogaţie a omului, şi uzanţele sale, această creaţie a comunităţii sociale, sunt opere sacre. Că ele evoluează cu timpul, se transformă, se uită şi renasc în vreme ce, câteodată, încălcarea lor devine sursa unei şi mai mari rodnicii, nu schimbă cu nimic din faptul că pentru a-ţi lua faţă de ele acest drept al jocului şi al schimbării, trebuie ca în prealabil să le fi declarat supunere deplină. (...)În sfârşit, ca o Sabine P. să abuzeze de punctuaţie este o blasfemie cu atât mai gravă cu cât, în acelaşi timp, poeţi minunaţi născuţi în rulote mizerabile sau în mahalale au pentru ea acea sfântă veneraţie datorată Frumuseţii."

No comments: