08 February 2010

Viata lui Mihai Eminescu

Ascultand iarasi Radio Romania Cultural, am inchis chiar cand moderatorul imi dadea un sfat foarte util, dupa cate am remarcat ulterior:"Pentru sanatatea sufletului, ascultati minim 3 poezii pe zi".

Iata ca am scotocit in biblioteca si mi-au sarit in ochi toate cartile de poezii, de la Alecsandri la Goga la Pann. DAr...am simtit ca am o lipsa mare de tot in ce priveste Eminescu si am vrut sa recuperez...insa, citind eu De-as avea...si Venere si Madona...mi-am dat seama ca nu inteleg cum trebuie poeziile, pentru ca nu cunosc viata poetului si stiu ca numai astfel pot intelege trairea poeziilor lui.

Astfel am scotocit iar si am dat de Viata lui Eminescu studiata de G.Calinescu, carte pe care am tot evitat-o pentru ca nu eram pregatita sa o primesc. Acum sunt:) Si o citesc cu mare uimire interes si placere, desi cu tristete. Sunt atatea lucruri pe care nu le stiam despre Emminescu, dezgustator de multe...si imi pare rau de timpul pierdut, insa sunt fericita ca pot acum.

Sunt sigura ca acum pot intelege mai bine cine a fost Eminescu si de ce e atat de drag poporului roman. Am scris si eu poezii odata si mi-a spus profesorul de romana ca am influenta eminesciana, desi citisem foarte putin Eminescu. Acum citesc si ii dau dreptate...:)))

E esentiala o astfel de carte pentru a intelege tumultul, trairile, persoanele iubite si locurile strabatute, ce a trait si unde Eminescu. Asa am aflat ca Sara pe deal si Mortua est se refera la prima dragoste a lui, undeva la 15-16 ani, posibil pe numele Elena, care a murit de tanara. si eu care credeam ca toate sunt pentru Veronica...o, ce rau imi pare...e pacat sa lasam sa treaca timpul asa...

Si am mai dat de o poezie a lui Anton Pann, de unde e un vers pe care l-am tot auzit insa nu stiam ca e de acolo:

"Fost-ai lele cat ai fost,
Dar acum esti lucru prost,
Ai fost floare, trandafir,
Dar acum esti bors cu stir."

1 comment:

Simina said...

mi-a placut solutia pentru vindecarea sufletului.....te invit pe la mine prin taramul de poezie..pentru infuzie...