05 February 2009

Stiati despre Fagaras ca....?

1. N.Steindhardt, "Jurnalul fericirii":

"... Dar cofetăriile! Cea mai bună din toată ţara era fără îndoială Embacher de la Făgăraş, aş pune pe urmă pe Dâmboviceanu la Câmpulung, Manzavinatto la Galaţi, Flagner la Braşov, Avgherinides la Balcic, la Iaşi erau două, Tujli şi Georges, deopotrivă de bune... "




-cofetaria era situata in partea din stanga a pozei, unde astazi se afla Laboratorul Foto si macelaria
-am descoperit tot aleator ca in aceasta cofetaria specialitatea era cataif...yamiii


2. Cea mai veche institutie de invatamant secundar din Tara Fagarasului este liceul "Radu Negru.. La 13 septembrie 1869, prin efortul carturarului transilvanean Ion Codru Dragusanu,vice comitele(subprefectul) judetului Fagaras, a fost infiintata “Scoala capitala “ (centrala), cu predare in limba romana.Printre elevii liceului se numara si Octavian Paler.




3. Domeniul Fagarasului,care cuprindea si cetatea, a fost unul dintre cele mai bogate si mai frumoase dintre domeniile princiare ale Transilvaniei; numit si Canaan, acest domeniu avea doua targuri si 60 de sate.

4.Prima doamna care a stapanit cetatea Fagarasului a fost Ana Nadasy, sora marelui palatin Toma Nadasy, in urma casatoriei ei,in anul 1530, cu principele Stefan Mailat, voievod al Ardealului
La 24 septembrie 1663, principele Apafi a daruit castelul sotiei sale, Ana Bornemissa, si copiilor, ea fiind ultima principesa care va locui in cetate.

Traditia spune ca pe locul cetatii s-ar fi aflat o alta fortificatie, mai veche cu peste un mileniu, probabil un castru roman, dovada stand un tezaur monetar daco-roman, dar si inscriptiile misterioase de pe unele pietre din constructia edificiului care tradeaza apartenenta acestora la o alta constructie initiala.

In Cetatea Fagaras, monument istoric din secolul al XIV-lea, a functionat timp de zece ani, intre 1950 si 1960, o inchisoare comunista cu regim special, unde au fost inchisi fosti ofiteri de politie, siguranta sau servicii speciale de informatii, fosti ofiteri din armata regala, dar si localnici care s-au opus colectivizarii sau au avut legaturi cu partizanii. In total, aproximatiov 4.000 de oameni au trecut prin inchisoarea de la Fagaras. Rata mortalitatii a fost ridicata printre detinuti, 165 pierzandu-si viata din cauza conditiilor proaste, frigului si alimentatiei necorespunzatoare.

Ce am mai auzit eu de la o persoana draga mie, copil fiind in vremea in care cetatea era inchisoare, e ca seara dupa 18 nu era permis nimanui sa se plimbe pe promenada ce inconjoara Cetatea Fagaras, sau risca sa fie luat la interogatoriu ca si suspect pentru cine stie ce minune, incercare de a ajuta pe cineva sa evadeze. Si la fel, pentru control, erau reflectoare ca sa surprinda pe cei care se aflau pe acolo dupa ora respectiva.



5. In timpul calatoriei sale in Transilvania, Nicolae Iorga
vedea, intr-o dimineata a anului 1906, Fagarasul, cu apa saraca a raului sau limpede (Berivoiul) care-si increteste mersul incetinel subt podurile de lemn care tremura, cu ulitele nesous de prafoase, cu movilitei e caselor de gospodarie smerita. in piata se falesc zidiri noua...




6. Am aflat de la cineva mai in varsta care a auzit de la parintii sai despre cofetaria Chiba..."A lu Chiba"...nu am inca poza cu ea insa va fi in curand postata. In cofetaria, undeva in anii 1920, se afla singura masa de biliard din oras. Cofetaria se afla unde astazi este pensiunea Raluca, langa Banca Carpatica.


7. Alta noutate pt mine era ca prin anii 50 nu le era dat voie elevilor sa mearga la cinema neinsotiti sau dupa ora 18 sa se afle pe strazi. Pe strazi erau profesori care erau de serviciu si in cazul in care vreun elev era "Ratacit", il "dezrataceau" a doua zi la director. LA cinema, fetele statea intr-o parte a salii , iar baietii in cealalta parte a salii, sub stricta supraveghere a profesorilor.

8. A existat cineva in Fagaras care colectiona vederi vechi cu Fagarasul, se numea Mircea Diaconescu si a trecut in nefiinta acum 3 ani. Din cate am auzit colectia sa e impresionanta si imi atrage atentia si interesul cu cat devine mai greu pentru mine sa o vad. Asta imi doresc eu de ziua mea, in caz ca se pune intrebarea:) Momentan sunt in vanzare calendare cu imagini din colectie, in comparatie cu pozele de astazi ale orasului realizate de Cornel Comici, la agentia de turism Mircdia.


9.Doamna Stanca (? – 1603) a fost soţia lui Mihai Viteazul. Tradiţia spune că s-au căsătorit în biserica din localitatea Proieni, judeţul Vâlcea, în anul 1584. Doamna Stanca se aşează in cetate cu cei doi copii, Nicolae Pătraşcu şi Domniţa Florica. Mihai Viteazul construieşte în partea sudică a cetăţii o biserică pentru familia lui. După lupta de la Mirăslău, cei trei vor fi ţinuţi în cetate ca ostatici, iar după uciderea voievodului, Doamna Stanca a stat aici ca roabă.

În anul 1938, la propunerea lui Nicolae Iorga, «Gruparea Femeilor Române» filiala Făgăras, a luat iniţiativa ridicării unui bust al Doamnei Stanca. Statuia a fost realizată în anul 1938 de către sculptorul Spiridon Georgescu (1887-1974). Pe soclul monumentului este scris: Aici a suferit toate umilinţele şi ameninţările, pentru că a cerut dreptate neamului său, chinuită şi apoi veşnic nemângăiata soţie a lui Mihai Viteazul, Doamna Stanca.




10.Incepand cu anul 1996 Colegiul National "Doamna Stanca" este institutie afiliata UNESCO. In decursul anilor scoala a functionat sub diferite denumiri. La inceput in anii 1919-1920, Scoala Civila de stat pentru fete din Fagaras; in deceniul IV, Liceul "Doamna Stanca". Dupa reforma invatamantului din 1948 a functionat sub denumirea de "Liceul numarul II din Fagaras", in anul 1977 cursurile liceale au fost sistate, ramanand doar clasele gimnaziale, iar in anii 1990 s-a reinfiintat sub denumirea de "Liceul Teoretic Doamna Stanca", iar din 1999 institutia scolara a devenit "Colegiul National Doamna Stanca".




11.Cetatea Fagarasului pe o marca postala...pentru asta folositi va rog google pentru ca nu reusit sa pun aici nicio informatie din singura sursa care e pe net in legatura cu acest timbru. Da' si cand 'oi pune eu mana pe unul....uuu


Va urma:)

p.s. voi stiti ceva ce eu nu stiu despre Fagaras?

12 comments:

Adela said...

Cu siguranta mi-am imbogatit cultura generala despre Fagaras! :) Cool!! Cand mai ai... you know what to do with it :P

te pup!!

Mili said...

oho, ma bucur muuult:) spun tot!! auzi, sunt in vanzare la agentia Mircdia , cea de langa Eurotop, langa piata noua, calendare cu orasul vechi, din colectia de vederi ale lui Mircea Diaconescu. Really beautiful!!

Adela said...

Super cool! O sa incerc s-o fac pe sora-mea sa achizitioneze cateva :)

Mili said...

u do that, ar fi un cadou excelent pentru ceilalti trainee:)) the old and new city unde ade s-a nascut:)

Elisa said...

Mili,
intamplator sau nu am ajuns la blogul tau si...fiindca nu am vazut pozele astea ,de la tine ,nicaieri,ci doar in realitate,caci asa era Berivoiul in fata liceului,cand am venit eu aici m-am gandit sa te rog sa ma lasi sa le copiez sau sa-mi spui de unde le-ai luat.
ps.ai postat odata la mine la orfidee,dar nu mi-ai zis ca esti din Fagaras :( Oriunde ai fi eu iti doresc numai de bine!

Mili said...

Buna Elisa,

ma bucur mult ca te-au interesat pozele cu Fagaras. Bineinteles ca le poti copia, ma bucur mult ca putem face reclama buna orasului...dar ai spus ca atunci cand ai venit in oras , Berivoiul era ca in poze,ei, mi.ar placea sa imi povestesti cum era atunci...poate ai ceva poze de atunci, povesti pe care putini le stiu. etc. as fi foarte interesata..
din Fagaras, cu bine:)

Elisa said...

Mili,
multumesc frumos.O sa am o perioada mai usoara,sper,intre rasaritul rasadurilor si plantarea lor in gradina si cu siguranta o sa scriu ceva despre mine si Fagaras(caci asta-i specificul blogului meu...mama,eu si gradina) .Vreau sa stii ca povesti interesante din punct de vedere social,cultural si de plan local nu cred ca stiu,asa cum am citit la tine.M-am simtit mai intotdeauna o venetica,fiindca unii oameni importanti,cu care aveam de-a face,mi-au pus asa oglinda in fata si mi-amintesc cum am si fugit acasa la mama dupa doar ...putin timp, spunandu-i ca nu ma mai intorc.Asa a fost la inceput,acum privesc cu un zambet nostalgic toate alea si..mai ales dupa ce s-a demonstrat ca cei puternici de atunci erau de fapt exponenti ai regimului respectiv si care au reusit sa impresioneze o venetica emotiva si cu mult bun simt,ce eram.Ok,this is the story :)

Teo said...

buna, uite google-am si io pe aici in cautare de informatii despre Fagaras si am dat de postul asta, daca nu te superi am luat si eu cateva "stiati ca?-uri" si le-am pus pe: Group Fagaras http://www.facebook.com/group.php?gid=138323766083

merci pt.intelegere, daca e vre-o problema spune-mi

Mili said...

Buna Teo,ma bucur ca ai dat peste blogul meu si ca promovezi orasul nostru. Poti lua info de aici sigur, cu mentiunea sa faci link pe articolul meu:)

Anonymous said...

In legatura cu cetatea stiati prin ce chinuri treceau prizonierii...aveam un vecin care a lucrat ca paznic la cetate si cand incepea sa povesteasca ce le faceau te treceau fiorii...printre altele zicea ca le scotea unghiile din carne pe viu ca sa recuniasca nu stiu ce chestii.Pfff infricosator:-ss

Katalyn said...

Stiai ca de curand in zidurile cetatii sau gasit 2 scheleturi de om?:>
Detinutii din cetate aveau parte de chinuri groaznice ...Li se scoteau unghiile din carne pe viu:-ss si iti spun din sursa sigura pt ca un vecin de al meu a lucrat ca gardian la cetate:-ss

Anonymous said...

As vrea sa stiu mai multe despre Fagaras in vremurile de demult.E adevart ca oltul trece prin fata liceului RN?Si orice stiti despre Fagaras? ms